KIBRIS’TA SON KÖLELER - Havadis Gazetesi | Kıbrıs Haber
Cuma, Nisan 26, 2024
Köşe Yazarları

 KIBRIS’TA SON KÖLELER

Ahmet OkanAhmet Okan

Eski Lefkoşa’da sayıları çok değil ama Afrika kökenli siyasi ailelerin olduğu bilinir.

Kıbrıs’ta onlara hor gözle bakılmadı.


Öyle bir sorun olmadı…

Eskiden kölelik vardı.

Bu köleliğin hukuku da mevcuttu.

Bir mal gibi alınıp satılıyordu köleler!

Köleliğin tarihi çok eski.

Bazı tabletlerde bile kölelikten bahsedildiği anlaşılıyor.

Musevilik’te de, Hristiyanlık’ta da kölelik vardı.

İslam ise, ne kadar insanların eşitliğini dile getirse de, köleliği kullanmıştır.

Hz. Muhammed’in köle hukuku üzerine sözleri var.

Fakat konumuz bu değil…

Osmanlı Türkçesinde erkek kölelere “kul”, kadın kölelere de “cariye” denirdi…

“Uluslararası alanda köleliğin kaldırılması konusunu ilk ortaya atan

köle ticaretini yüzyıllarca koruyan İngiltere oldu. İngiltere 1807’de İmparatorluk ülkelerinde köle ticaretini yasakladıktan sonra 1814’te Fransa ile köleliğin kaldırılması için mutabakata vardı. Bunun sonucunda 1833’te İngiltere, 1848’de Fransa, 1858’de Portekiz ve 1863’te Hollanda, 1865’te ABD bütün kölelerin azat edildiğini duyurdu.” (*)

Bu gelişmelerin ardından Osmanlı 1857’de ilgili bir ferman çıkarmasına rağmen köleliği ortadan kaldırmadı.

Bu yüzden Osmanlı’ya kölelik konusunda dış baskılar sürüp gitti.

Tıpkı şimdi demokrasi konusunda olduğu gibi.

Kölelik tam anlamıyla Atatürk’le son buldu…

Kölelik hukukundan Kıbrıs’taki Türkler de payını aldı.

Azımsanmayacak sayıda Türk nüfusu, yanlarında köle barındırdılar…

Osmanlı’dan önce Luzinyan, Ceneviz ve Venedik medeniyetlerinde de Kıbrıs’ta kölelik vardı.

Osmanlı gelince, bunları da kucağında buldu büyük ihtimal…

“Venedikliler zamanında, 1560 yılında, toprağa bağlı köle olarak bilinen pariciler 93.440 kişiyle ada nüfusunun % 33’ünü oluşturmaktaydı…” (**)

Osmanlı Kıbrıs’ında şer’iyye sicillerinden yapılan araştırmada (***) köle sahibi bazı ailelerin adres ve isimleri verilir. Bu kayıtlar 1800-1868 tarihleri arasını kapsar:

Lefkoşa Ayasofya mahallesinde Hacı İbrahim Ağa’nın kölesi Said.

Lefkoşa’nın Cami-i Cedit mahallesinden Abdullah oğlu Mustafa, kölesi Hasan.

Tophane mahallesinden Hacı Ahmet kölesi Mercan.

Lefkoşa’da Tahte’l-kale mahallesinden Hacı Hüseyin b. Abdi’nin azatlı kölesi Zenci Âlime bint-i Abdullah Hatun.

Kıbrıs Muhassılı Ali Ruhi Efendi’nin azatlı câriyesi Mâhire bint-i Abdullah

Hatun.

Lefkoşa’nın Ömeriye mahallesinden Hacı Ömer Efendi’nin azat etmiş olduğu kölesi Mercan.

Değirmenlik kazasının Abohor köyünden Yasakçıoğlu Yusuf Ağa’nın azatlı kölesi Zenci Mahbub.

Kaymakam Hafız Bey b. Halil Ağa’nın zenci kölesi Halime bint-i

Abdullah.

Lefkoşa’nın Ebu Kavak Paşa mahallesinden Hacı Abdülkadir’in azatlı kölesi Mercan.

Lefkoşa’nın Cami-i Cedit mahallesinden Necibe bint-i Abdullah’ın kölesi Süleyman.

Lefkoşa’nın Ömeriye mahallesinden mahkeme kâtibi Hüseyin Efendi’nin azatlı kölesi zenci Bahit. (****)

Buraya bir kısmını aldık…

Köleliğin son demlerinde azatlıklar sıklaşmış, artık o insanlar diğerleri gibi toplum içinde eşit muamele görür olmuştu…

Bu son köleler, 1800-1900 yılları arasında ve belki de kimisi 1900’lü yılların ilk çeyreğine kadar yaşamış olmalılar.

Kimilerinin ileri nesilleri de aramızdadır…

(2013)

(*)KIBRIS’TA KÖLELiK (1800-1878), Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi,

 Yrd.Doç.Dr. Güven DİNÇ ,Akdeniz Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü.

 Dr. Cemil ÇELİK, Akdeniz Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü.

(**) Aynı yapıt

(***) Aynı yapıt

(****) Aynı yapıt

Tepki göster
Bayıldım
0
Bayıldım
Huzurlu
0
Huzurlu
Hahaha
0
Hahaha
Üzüldüm
0
Üzüldüm
Hayran Kaldım
0
Hayran Kaldım
Facia
0
Facia
Web tasarım ve geliştirme : Baba Bilgisayar