Fikret Demirağ ile Buluşmak - Havadis Gazetesi | Kıbrıs Haber
EdebiyatKıbrısKöşe YazarlarıSanat

Fikret Demirağ ile Buluşmak

Hatice Düzgün

Lefkoşa’dan Lefke’ye yol alıyoruz. Heyecanlıyız.

Sanatçı ve Yazarlar Birliğinin öncülüğünde düzenlenen Uluslararası 6. Fikret Demirağ Şiir Festivaline gidiyoruz. 2 güne yayılmış ( ( 25-26 Kasım 2023) festivalin programına bakıyorum daha da seviniyorum.

Kıbrıslı onlarca şair var. Yabancı konuklar da “şiirde çeviri “temasını için adamıza gelmiş.

Biz buluşma yerine (Ağaçlı Kahve ) tam konuşmaların başladığı anda gidiyoruz. Festival Komite Başkanının ve Lefke Belediye başkanı konuşmaları gerçekleşirken kahvelerimizi yudumluyoruz. Lefke ile özdeşleşen ve organizasyonda da yer alan Hasan Karlıtaş eşliğinde şiir otobüsüne biniyoruz. Önce Lefke Belediyesinin hurma festivalinin de yapıldığı kapalı çarşıda Fikret Demirağ şiir odasını ziyaret ediyoruz ilk şiirler okunuyor. Özel eşyalarını resimlerin görüyoruz. Lefkenin Aplıç bölgesine doğru yola çıkıyoruz solda bir yerde duruyoruz. Daracık sokağın başında Fikret Demirağ  çeşmesini görüyoruz. Şairin Memeler tepesindeki çocukluk evini görmek için yürüyoruz.

Eve doğru yürürken  şairimizin can yoldaşı Emine Hanımla (gelini Nur hep yanında ) sohbet ediyoruz Şairin çocukluk evi yıkılmış. Yerine yeni bir ev yapmışlar. Arka bahçede kara mersinin önünde duruyoruz. Etrafıma bakıyorum .”Fikret Demirağ’ın yaratıcılığını besleyen bir ortam “ diye düşünüyorum ve tüm çocukların böyle ortamlarda büyümesi için mersin ağacına dilekte bulunuyorum. Neşe Yaşın şairin çocukluk düşlerini anlattığı bir şiirini okuyor. Hüseyin Bahça şair ile bir anısını anlatıp şiirini okuyor. Evin yeni sahibi kendi üretimi limonatadan ikram ediyor tüm konuklara. Bolca yediğimiz kara mersin tadı ile limonata tadı birbirine karışıyor. Dönüş yolunda Memeler tepesine yakından bakıp selam veriyoruz. Tepelere ismi takan meçhul insan ;yüzümüzdeki gülümsemeyi görsen sen de mutlu olurdun diyorum.

Minibüs ile karşıya yakaya geçiyoruz. Hasan Karlıtaş bölgenin tarihini anlatıyor bize. Bahçeler evler arasından geçerek Acendu çeşmesine yürüyoruz. Geçmişte bölgenin su ihtiyacını karşılamak için yapılan çeşme şimdilerde dileklerin gerçekleşmesi için mum yakılan yer olmuş. Acendu çeşmesinden az biraz öteye yürüyünce rehberimiz bizi okalüptüs ağaçlarının olduğu bir ormanda yürütüyor. İşte diyorum çocukların mutlaka içinden geçmesi gereken gizemli merak uyandıran, bitki kokularının birbirine karıştığı bir yer. Şiir çevirmeni Fransız Claris Lajus dilimizi biliyor.

Sohbet ediyoruz ormanın kokusu üzerine. Bir yandan da ağaç kabukları topluyor sevgiyle. 10 dakikalık yürüyüşle Acendu kilisesinin önüne çıkıyoruz. Dinlenmek ve  Lefke Turizm Derneğinin hazırladığı atıştırmalılar yemek için  Belediye yanında restore ettikleri  dernek binalarına gidiyoruz . Kısa bir moladan sonra   Lefke merkezdeki restore edilmeyi bekleyen konakları ve Avrupa birliği projesi kapsamında yapılan duvar resimlerinin öyküsünü anlatıyor bize Hasan  Karlıtaş. Belirlenen zaman diliminde gösteri, panel ve dinleti için yine şehir merkezde bulunan Vasıf Palas salonuna gidiyoruz . Fikret Demirağ’ın belgesel gösterimi başlıyor . Şarkı söylüyor gözlerine bakarak torunun.

Şiir ile serüvenini anlatıyor içten samimi. Panel konu başlığı “ Çeviri yoluyla dünyaya açılmak”. Moderatör Maria Siakalli yazıyor programda. Kedisi hastalanmış sınırda geçiş sorunu olmuş gelememiş .Sevgili Ahmet Yıkık görevi devralıyor. Hem moderatör hem de konuşmacı oluyor. Panel konuşmacıların tümü ( Ferda Fidan , Lale Alatlı, Claire Lacus ) şiir çevirisinin zorluklarını anlatıyor bize.

Fransız çevirmen Claire Lucas Yunus Emre’nin bir şiirini ahengini bozmamak için Fransızcaya 9 ayda çevirdiğini anlatıyor. Aranın ardından müzik yurdum şairlerinin şiir dinletisi , açılış kokteyli ve katılım belgesi sunumu ile program son bulacaktı. Fakat biz bu son bölümlere katılamadık ayrılmak zorunda kaldık. Festivalin ikinci günü Fikret Demirağ Şiir Tepesi Bademliköyde gerçekleşecek olan etkinlikleri kötü hava koşulları nedeniyle Lefke Çevre ve Tanıtma Derneğine alınacaktı sanırım öyle de oldu.

Yıllardır bu festivali gerçekleştirmek için çalışan festival komitesine (Tamer Öncül ve hep destekçisi olan Tajan Öncül) Hasan Karlıtaş,Y usuf Nidai, Emine Demirağ, Aziz Kaya, Zeki Ali) ve katkıda bulunan kurum kuruluşlara Şairlerimize ülkem adına teşekkür ederim. Bir ülkenin değerlerini korumanın ve vefanın en güzel örneği oluyorsunuz.