Oyun

Half Life 3 çıkacak mı?

Valve oyun şirketinin Half Life serisinde yeni bir oyun çıkarmasının üzerinden 11 yıl geçti. Çıktığı 1998 yılında 8.6 milyon dolar kar getiren Half Life’ın hayranları geçen 11 yıl boyunca devam versiyonu Half Life 3’ü beklerken, Valve bu süre zarfında farklı oyunlar çıkarmaya devam etti ve kar elde etmeyi sürdürdü. Peki Valve’in bu başarısının sırrı ne?

Half Life’ın başarısının sırrı

Peki Half Life neden bu kadar çok seviliyor? İlk oyunun çok sevilmesinin ve popülerliğinin temel sebebi çağının çok ilerisinde olması. Half Life çıkana kadar First Person Shooter (Birinci şahıs nişancı) türü oyunlar daha basitti ve hikayeden çok oyunun kolay kontrol edilişine önem veriyordu. Half Life ilk defa oyunun içine “cutscene” koymadan, detaylı bir senaryoyu oyuncuya birinci gözden anlattı. Daha önce ufak tefek izleri olsa da popüler anlamda ilk kez NPC’leri, yani bir oyunda düşman olmayan ve oyuncuyla beraber hikayede görev alan karakterleri kullandı. Oyunun silah çeşitlerine kadar çok detaylı ve inovatif olması sonucu Half Life günümüzde de oyun sektöründe çığır açan oyunlardan biri olarak görülüyor.

Benzer şekilde ana hikayenin devamı olan Half Life 2 de 2004’te çıktığında başarılı grafikleri, ilk oyundan alıp geliştirdiği yeni fizik motoru, ses ve hikaye anlatımıyla oldukça ses getirmeyi başardı.

Başarıyı korumak ve Valve

Valve, Holywood’da, sinema sektöründe görmeye alışık olduğumuz, “üçleme” hatasına kendi sektöründe düşmedi. İlk ikisi başarılı olmasına rağmen, seriye üçüncü bir parça eklemek yerine farklı bir strateji izledi.

Şirket, oyunun kodunun büyük bir kısmını halka açtı ve bağımsız yazılımcıların oyun için yeni modlar yapmalarına izin verdi. Bunun sonucunda birçok farklı mod yapıldı, bazıları hiç tutmazken; Team Fortress Classic, Counter Strike gibi versiyonlar son derece başarı oldu. Bu oyunları kodlayanlar şirkete alındı. Böylece Valve bir taşla iki kuş vurmuş oldu. Hem şirketi büyütmek için yeni yazılımcılar alırken hem de Half Life serisini halkın istediği şekilde devam ettirmiş oldu. Eski yazılımcılar Half Life 2 için çalışırken yeni gelenlerse daha çok bu popüler modları mükemmelleştirmek ve oyun haline getirmek için çalıştı.

Peki farklı türlere yönelmek her zaman daha başarılı sonuçlar mı veriyor? Eğer öyleyse Valve neden farklı oyunlar çıkarmaya devam etmedi de Team Fortress 2, Counter Strike: Source gibi devam oyunları çıkardı? Burada Valve’in başarısını daha iyi anlayabilmek için öncelikle oyun sektöründe pazarlama ve oyun içi reklam gibi kavramları incelemek gerekiyor.

Oyun sektöründe pazarlama stratejileri: Müşteriyle doğrudan diyalog

Gazete ve televizyonlarla başlayan oyun reklamları zamanla internete ve hatta oyunların içine yayılmaya başladı. Oyun içi reklam (In-game Marketing) dediğimiz bu kavramın satışlara çok ciddi bir etkisi olduğu anlaşıldı. İlk başlarda oyunun içindeki telefon veya araba markası gibi daha basit şekillerde karşımıza çıkan bu reklamlar zamanla Obama posterlerine kadar gitti.

Valve da oyunlarının içinde kendi oyunlarının reklamını yapmaya başladı. Easter Egg dediğimiz oyun içi ipuçlarıyla hem farklı oyunlarının hikayelerini birbirlerine bağlıyor hem de sonradan çıkacak oyunlarını işaret ediyordu. Bu ipuçlarını bıraktıktan sonra da forumlardan ve 2004’te çıkardıkları satış platformu Steam’den insanların yorum ve tepkilerini takip ediyorlardı. Bir oyunun devam versiyonunun çıkıp çıkmayacağına ya da o oyuna ne kadar ağırlık verileceğine bu tepkilere göre karar veriliyordu.

Peki Half Life 3 neden çıkmadı?

Zamanla Steam’in yaygınlaşması ve Steam’de daha çok mod ve oyunun çıkmasıyla Valve’in odağı çok farklı noktalara dağıldı. Hem Steam’deki artan online oyuncu kitlesini yönetiyorlar, hem de çıkacak yeni oyunlarla ilgileniyorlardı.

Aslında Valve kurucusu Gabe Newell Half Life serisini devam ettirmek istiyordu. HL3 çıkmadan önce Valve Half Life 2’ye eklentiler yapmak istedi ve 3 bölümlük ek hikaye planladı. Sırasıyla 2006 ve 2007’de çıkan ilk iki bölüm olumlu yorumlar aldı ve bu iki bölümle beraber indirimli olarak gelen Team Fortress 2 ve Portal oyunları da bir o kadar tutuldu. Ancak 3. Bölüm 2008 yılında iptal edildi. Temel sebep olarak popülaritesi artan Counter Strike: Online gösterildi.

2010 yılında Valve; Half Life 2 – 3.Bölüm, CS:Online ve Half Life 3 ile aynı anda çalışıyordu. Buna rağmen Gabe Newell ilgiyi taze tutuyor, yeni bir oyun çıkaracaklarını ve oynanışın nasıl olacağı hakkında açıklamalar yapıyordu. Hatta 2012 yılında oyun içi arka plan ve model görüntüleri de internete sızdırıldı. İnsanların HL3 umutlarını söndürmezken Valve bir yandan diğer oyunlarına da çalışıyor, Portal 2 ve Counter-Strike:GO gibi ikonik devam oyunlarını çıkartıyordu. Forumlarda Valve’in popülerliğinin taze olması bu oyunların yaygınlaşmasını da hızlandırıyordu.

HL3 sanal gerçeklik teknolojisiyle gelebilir

2015 yılında Valve ikinci defa bir Half Life projesini iptal etti. Gerekçe olarak oyunun Half Life 2’ye bir yenilik sunamaması gösterildi. 2017 yılında Valve HL3’ün çıkmayacağını söyledi. Aynı sene içinde Half Life senaristi Valve’den ayrıldı ve oyunun hikayesini anlatan bir çizgi roman yayınladı. Half Life 2 – 3. Bölüm olduğu tahmin edilen bu çizgi roman yarım kalan hikayeyi bir nebze tamamlamış oldu.

Steam’den ve diğer oyunlarından gelen gelirler arttıkça Valve’in HL3 çıkarma ihtimali de oldukça azaldı. Ancak Half Life hayranları için hala umut var. Half Life 1 ve 2 çıktıkları dönemlerde grafik ve oynanışta çığır açmışlardı. VR teknolojileri geliştikçe, (Valve her ne kadar reddetse de) VR’a yeni bir soluk getirecek bir Half Life 3 ihtimali yok değil.




İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Kapalı