06 Aralık 2016

İlaç az suyla ya da susuz alınırsa…

Haber İçi Üst

Gastroenteroloji Uzmanı Doç. Dr. Cem Cengiz, herhangi bir hastalığın tedavisinde ilacın saatinde ve dozunda kullanılmasının yanı sıra uygun şartlarda alınmasının etkinliği açısından çok önemli olduğunu, aksi takdirde yarardan çok zarar verebileceğini söyledi.
İlaç kullanımında su tüketiminin çok önemli yer tuttuğunu ifade eden Cengiz, hem ilacın alımında hem de sonrasında bol su içilmesinin gerekliliğine dikkati çekti. Cengiz, ilaçların yetersiz su ile alındığında özellikle yemek borusunda yara oluşmasına yol açabildiğine işaret etti.

30 DAKİKA DİK POZİSYONDA OTURUN
İlacın mutlaka su ile alınması gerektiğinin "tükürükle yutarım" şeklinde bir uygulamanın kesinlikle sakıncalı olduğunun altını çizen Cengiz, "Bazı ilaçlar yemek borusunda direkt olarak mukozal hasar ve ülserlere neden olabilir. Bu yan etki ilk olarak tanımlanan ilaç potasyum klorid tabletleridir. Bunun dışında yemek borusunda direk hasar yaratan ilaçlar antibiyotikler, antiinflamatuvar (anti romatizmal) ilaçlar ve diğer ilaçlar şeklinde sınıflandırılır" diye konuştu.
Tetrasiklin grubu antibiyotikler ve özellikle doksisiklin grubunun yemek borusunda en sık hasar ve ülser yapan antibiyotikler olduğunu ifade eden Cengiz, bu grup antibiyotiklerin jinekoloji, üroloji, dermatoloji ve gastroenterolojide sıkça kullanıldığını belirtti.
Cengiz, özellikle bu tip tıp alanına ilişkin sağlık sorunlarında verilen antibiyotiklerin mutlaka bol su ile alınması ve alındıktan sonra yarım saat dik pozisyonda kalınması gerektiğini söyledi.
Cengiz, "Aksi taktirde yemek borusuna yapışıp ciddi ağrılı ülserlere neden olabilirler" açıklamasında bulundu.
Bütün antiinflamatuvar romatizmal ilaçların ve en sıklıkla da 'aspirin'in yemek borusunda ülsere varabilen hasara yol açabildiğine dikkati çeken Cengiz "Bunların dışında potasyum tabletleri, demir hapları, kinidin, kemik erimesinde kullanılan bifosfonat grubu ilaçlar ve C vitamini tabletleri de bol su ile tüketilmelidir" uyarısında bulundu.

ŞİDDETLİ AĞRIYA YOL AÇIYOR
Cengiz, "bu tip ilaçların, az su ile ve yatmadan hemen önce alındığı zaman yemek borusuna takılıp ülsere neden olabildiğini" belirterek şunları kaydetti:
"Bunun sonucunda hasta ani başlangıçlı, göğüs kemiği altında, yemek yerken veya yutkunurken dahi olabilen şiddetli ağrı ortaya çıkar. Bu durumda yapılması gereken bir gastroenteroloji uzmanına başvurulması ve gereğinde tanının kesinleştirilmesi için endoskopi yapılmasıdır. Uygun tedavi ile hasta birkaç gün içinde rahatlayacaktır. Her ilacın yan etkileri olduğu gibi bazı ilaçların yemek borusunda kostik yaralar yapabilme riski vardır. Bu nedenle, yemek borusu hasarı ve ülserlerinden kaçınabilmek için özellikle yaşlı ve yatalak hastalar başta olmak üzere yukarıda sözü edilen ilaçların az su ile ve yatmadan önce alınmamasına dikkat edilmelidir."

FACEBOOK YORUMLARI
Haber İçi Orta

Yazar Hakkında

Benzer yazılar

Haber İçi Alt
Powered by Maç Sonuçları & Canlı Skor Mobil

havadis gazetesi reklam